Na jarenlang in slechte situatie te hebben verkeerd, wordt het openbaar gebied in de Nieuwe Industriehaven eindelijk grondig aangepakt. De desolate aanblik en soms onveilige situatie was Harlinger Belang al langer een doorn in het oog. De raadsfractie heeft hiervoor meerdere malen aandacht gevraagd.
De mogelijkheden van de gemeente om het openbaar gebied aan te pakken waren echter beperkt. De infrastructuur in de haven is eigendom van het private Harlingen Seaport. Deze onderneming, ook bekend onder de naam Ontwikkelingsmaatschappij Westergo cv, verkeerde in zwaar weer en maakte begin 2015 met steun van de gemeente nog een doorstart.
Nu de activiteiten in de haven weer toenemen, wordt de Lange Lijnbaan geheel voorzien van nieuw asfalt, worden de grastegels vervangen door bermbeton en wordt drainage aangebracht om het regenwater af te kunnen voeren. Harlinger Belang is gelukkig met deze maatregelen, maar vraagt zich tegelijkertijd af voor wiens rekening deze kosten komen. De raadsfractie heeft hieromtrent dan ook schriftelijke vragen ingediend.
Uit de beantwoording van onze schriftelijke vragen blijkt dat dit onderhoud door zowel Harlingen Seaport en de gemeente is bekostigd. In 2013 heeft de raad hiertoe, mede op aandringen van Harlinger Belang, eenmalig geld beschikbaar gesteld. Het doel van de in het totaal € 2,25 miljoen was om achterstallig onderhoud aan wegen, openbaar groen en gebouwen weg te werken. De Lange Lijnbaan in de Nieuwe Industriehaven was hier een onderdeel van.